Logo l@te
Logo URV
The use of mobile devices in the classroom: elaboration of educational materials through a collaborative experience of Learning Service (II)

The use of mobile devices in the classroom: elaboration of educational materials through a collaborative experience of Learning Service (II)

2019 - 2020

Digital Technologies (TD) are present naturally in people's daily lives. This daily life is especially relevant for mobile devices that, due to their portability and autonomy, have facilitated the use of TDs anywhere, at any time and in any situation. This fact is becoming apparent also in the educational centers, which are investing and betting on the use of these technologies in the activities linked to teaching.

The overall purpose of this project is to improve the initial training of future teachers through the use of a collaborative experience oriented towards the creation of educational materials between the university and the educational centers. The use of TD in classrooms implies the use of new resources and technological applications that educational centers can detect as a necessity. Faced with this, future teachers can provide the knowledge acquired in classrooms and put them into action, collaborating with the teachers in the exercise to develop and implement materials adapted to their needs. First of all, the educational centers offer a real scenario of teaching-learning and research. Secondly, the university collaborates in the design and development of innovative digital resources and materials, according to the needs expressed by each school.

Improving the quality of training of future teachers, in accordance with the latest government reports and scientific literature, implies offering more practical and participatory training. Linking, through this training experience, theoretical and practical knowledge becomes a challenge but also a key and necessary element to train teachers.

This project gives continuity to a collaborative strategy developed during five school years, linked to PONT projects of previous editions and recognized.

Participants

Name Institution
José Luis Lázaro Cantabrana Universitat Rovira i Virgili
Mercè Gisbert Cervera Universitat Rovira i Virgili
Mònica Sanromà Giménez Universitat Rovira i Virgili
Tania Molero Aranda Universitat Rovira i Virgili
Cristina Gabriel Vizcarro Escola Torreforta, Departament d’Educació
Marta Baqué Turmo Escola Torreforta, Departament d’Educació
Neus Muñoz Iranzo Escola Torreforta, Departament d’Educació
Álvaro Bravo Martín Escola Torreforta, Departament d’Educació
Ana Hernández Pibernat Escola Torreforta, Departament d’Educació
Mireia López Batiste Escola Torreforta, Departament d’Educació
Albert García Olivé Escola Torreforta, Departament d’Educació
Àngels Ripollès Garriga Escola Torreforta, Departament d’Educació
Maria Morales González Escola Torreforta, Departament d’Educació
Núria Bota Cabau Escola Torreforta, Departament d’Educació
Laura Escalada Villanueva Escola Torreforta, Departament d’Educació
Raquel Simón Hernández Escola Torreforta, Departament d’Educació
Sergi Mulet Enguix Escola Torreforta, Departament d’Educació
Carlos Iglesias Morales Escola Torreforta, Departament d’Educació
Carme Madico Figueras Escola l’Arrabassada, Departament d’Educació
Marta Toset Gassó Escola Doctor Alberich i Casas, Departament d’Educació
Sandra Vernet Mañé Escola Doctor Alberich i Casas, Departament d’Educació
Òscar Castaño Vazquez Escola Doctor Alberich i Casas, Departament d’Educació
Manu Bares Asensio Escola Doctor Alberich i Casas, Departament d’Educació
Montse Baiges Gispert Escola Doctor Alberich i Casas, Departament d’Educació
Rosa Bonachera Ribas Escola Tarragona, Departament d’Educació
Georgina Piñol Rivero Escola Tarragona, Departament d’Educació

Support programs

Ajuts Pont per a projectes educatius

The general objective (OG) is to improve the process of developing professional competencies of future teachers through a collaborative APS experience geared toward the creation of educational materials.

The specific objectives (SO) are the following:

SO1. Develop the Digital Teaching Competency (CDD) of future teachers based on solving real problems in contextualized learning scenarios.

SO2. Develop educational materials for the use of mobile technologies in the Classrooms of Infant and Primary Education.

SO3. To use a Learning Service experience that can be transferred to other training strategies of the degrees of education.

Innovation project

Lázaro-Cantabrana, J. L.; Molero-Aranda, T.; Sanromà-Gimenéz, M.; Gisbert Cervera, M.; Lutfi Gilabert, T. (2020). El aprendizaje-servicio como estrategia de formación inicial de los futuros maestros. Una experiencia formativa de la Universidad Rovira i Virgili. Congrés internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI) 2020.

Holgado, J., Sanromà-Giménez, M., Lores-Gómez, B. (2019). Estrategias de formación inicial del profesorado basadas en aprendizaje-servicio. En M. Gisbert, V. Esteve-González & J.L. Lázaro-Cantabrana (Eds.), ¿Cómo abordar la educación del futuro? Conceptualización, desarrollo y evaluación desde la competencia digital docente (pp. 153-168). Ediciones Octaedro

Sanromà-Giménez, M., Lázaro-Cantabrana, J.L. & Gisbert-Cervera, M. (2018). El aprendizaje servicio como estrategia para el desarrollo de competencias profesionales docentes en la universidad. En J. Gairín & C. Mercadé (Eds.), Liderazgo y gestión del talento en las organizaciones. Wolters Kluwer.

Sanromà-Giménez, M., Lázaro-Cantabrana, J.L. & Gisbert-Cervera, M. (2018). El aprendizaje servicio como estrategia para el desarrollo de competencias profesionales docentes en la universidad [Presentació de comunicació]. V Congreso Internacional EDO: Liderazgo y gestión del talento en las organizaciones, Barcelona, Espanya.

Lázaro-Cantabrana, J.L., Sanromà-Giménez, M. & Gisbert-Cervera, M. (2017). La formación en competencia digital en los grados de educación: colaboración entre instituciones educatives [Presentació de comunicació]. Fòrum Internacional d'Educació i Tecnologia 2017: Les Tecnologies digitals en els nous escenaris d'aprenentatge (FIETxs2017), Bellaterra, Barcelona, Espanya.