The use of mobile devices in the classroom: elaboration of educational materials through a collaborative experience of Learning Service (II)
2019 - 2020
Digital Technologies (TD) are present naturally in people's daily lives. This daily life is especially relevant for mobile devices that, due to their portability and autonomy, have facilitated the use of TDs anywhere, at any time and in any situation. This fact is becoming apparent also in the educational centers, which are investing and betting on the use of these technologies in the activities linked to teaching.
The overall purpose of this project is to improve the initial training of future teachers through the use of a collaborative experience oriented towards the creation of educational materials between the university and the educational centers. The use of TD in classrooms implies the use of new resources and technological applications that educational centers can detect as a necessity. Faced with this, future teachers can provide the knowledge acquired in classrooms and put them into action, collaborating with the teachers in the exercise to develop and implement materials adapted to their needs. First of all, the educational centers offer a real scenario of teaching-learning and research. Secondly, the university collaborates in the design and development of innovative digital resources and materials, according to the needs expressed by each school.
Improving the quality of training of future teachers, in accordance with the latest government reports and scientific literature, implies offering more practical and participatory training. Linking, through this training experience, theoretical and practical knowledge becomes a challenge but also a key and necessary element to train teachers.
This project gives continuity to a collaborative strategy developed during five school years, linked to PONT projects of previous editions and recognized.
Participants
Name | Institution |
José Luis Lázaro Cantabrana | Universitat Rovira i Virgili |
Mercè Gisbert Cervera | Universitat Rovira i Virgili |
Mònica Sanromà Giménez | Universitat Rovira i Virgili |
Tania Molero Aranda | Universitat Rovira i Virgili |
Cristina Gabriel Vizcarro | Escola Torreforta, Departament d’Educació |
Marta Baqué Turmo | Escola Torreforta, Departament d’Educació |
Neus Muñoz Iranzo | Escola Torreforta, Departament d’Educació |
Álvaro Bravo Martín | Escola Torreforta, Departament d’Educació |
Ana Hernández Pibernat | Escola Torreforta, Departament d’Educació |
Mireia López Batiste | Escola Torreforta, Departament d’Educació |
Albert García Olivé | Escola Torreforta, Departament d’Educació |
Àngels Ripollès Garriga | Escola Torreforta, Departament d’Educació |
Maria Morales González | Escola Torreforta, Departament d’Educació |
Núria Bota Cabau | Escola Torreforta, Departament d’Educació |
Laura Escalada Villanueva | Escola Torreforta, Departament d’Educació |
Raquel Simón Hernández | Escola Torreforta, Departament d’Educació |
Sergi Mulet Enguix | Escola Torreforta, Departament d’Educació |
Carlos Iglesias Morales | Escola Torreforta, Departament d’Educació |
Carme Madico Figueras | Escola l’Arrabassada, Departament d’Educació |
Marta Toset Gassó | Escola Doctor Alberich i Casas, Departament d’Educació |
Sandra Vernet Mañé | Escola Doctor Alberich i Casas, Departament d’Educació |
Òscar Castaño Vazquez | Escola Doctor Alberich i Casas, Departament d’Educació |
Manu Bares Asensio | Escola Doctor Alberich i Casas, Departament d’Educació |
Montse Baiges Gispert | Escola Doctor Alberich i Casas, Departament d’Educació |
Rosa Bonachera Ribas | Escola Tarragona, Departament d’Educació |
Georgina Piñol Rivero | Escola Tarragona, Departament d’Educació |
The general objective (OG) is to improve the process of developing professional competencies of future teachers through a collaborative APS experience geared toward the creation of educational materials.
The specific objectives (SO) are the following:
SO1. Develop the Digital Teaching Competency (CDD) of future teachers based on solving real problems in contextualized learning scenarios.
SO2. Develop educational materials for the use of mobile technologies in the Classrooms of Infant and Primary Education.
SO3. To use a Learning Service experience that can be transferred to other training strategies of the degrees of education.
Innovation project
Lázaro-Cantabrana, J. L.; Molero-Aranda, T.; Sanromà-Gimenéz, M.; Gisbert Cervera, M.; Lutfi Gilabert, T. (2020). El aprendizaje-servicio como estrategia de formación inicial de los futuros maestros. Una experiencia formativa de la Universidad Rovira i Virgili. Congrés internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI) 2020.
Holgado, J., Sanromà-Giménez, M., Lores-Gómez, B. (2019). Estrategias de formación inicial del profesorado basadas en aprendizaje-servicio. En M. Gisbert, V. Esteve-González & J.L. Lázaro-Cantabrana (Eds.), ¿Cómo abordar la educación del futuro? Conceptualización, desarrollo y evaluación desde la competencia digital docente (pp. 153-168). Ediciones Octaedro
Sanromà-Giménez, M., Lázaro-Cantabrana, J.L. & Gisbert-Cervera, M. (2018). El aprendizaje servicio como estrategia para el desarrollo de competencias profesionales docentes en la universidad. En J. Gairín & C. Mercadé (Eds.), Liderazgo y gestión del talento en las organizaciones. Wolters Kluwer.
Sanromà-Giménez, M., Lázaro-Cantabrana, J.L. & Gisbert-Cervera, M. (2018). El aprendizaje servicio como estrategia para el desarrollo de competencias profesionales docentes en la universidad [Presentació de comunicació]. V Congreso Internacional EDO: Liderazgo y gestión del talento en las organizaciones, Barcelona, Espanya.
Lázaro-Cantabrana, J.L., Sanromà-Giménez, M. & Gisbert-Cervera, M. (2017). La formación en competencia digital en los grados de educación: colaboración entre instituciones educatives [Presentació de comunicació]. Fòrum Internacional d'Educació i Tecnologia 2017: Les Tecnologies digitals en els nous escenaris d'aprenentatge (FIETxs2017), Bellaterra, Barcelona, Espanya.